Samolot na energię słoneczną Solar Impulse 2 rozpoczyna przygotowania do podróży dookoła świata

Z dniem 9 kwietnia 2014 roku, Bertrand Piccard wraz z André Borschbergiem, przedstawił publiczności we włoskim mieście Payerne unikalny pojazd latający – Solar Impulse 2. Ten jednoosobowy samolot zasilany wyłącznie przez paneli solarne, ma za cel pokonać trasę dookoła świata w przyszłym roku.

Projekt Solar Impulse to efekt dwunastu lat pracy i współpracy między Bertrandem Piccardem – psychiatrą i odkrywcą, a inżynierem oraz biznesmenem André Borschbergiem. Pierwszy model tego samolotu, Solar Impulse 1, zdobył aż osiem światowych rekordów i był pierwszym solarnym statkiem powietrznym zdolnym do nocnego lotu, pokonując dwa kontynenty i przelatując nad całością Stanów Zjednoczonych. Takie osiągnięcia dowiodły, że czyste technologie i odnawialne źródła energii mogą zmienić przyszłość transportu.

André Borschberg, jako współtwórca i dyrektor generalny projektu, zapowiada, że nowy model Solar Impulse 2 będzie miał praktycznie nieograniczoną autonomię. Podkreśla jednak, że równie ważne jest, aby pilot samolotu był zrównoważony podobnie jak samolot, a lot dookoła świata będzie sprawdzianem zarówno dla człowieka, jak i technologii.

Solar Impulse 2 to samolot zasilany energią słoneczną, zaprojektowany do lotu bez konieczności tankowania paliwem. Ma pokonać trasy nad oceanami i kontynentami, nieprzerwanie latając przez pięć dni i nocy. Wymiary samolotu są imponujące – posiada skrzydło o długości aż 72 metrów i waży jedynie 2300 kg. Cztery silniki elektryczne zasilane są przez 17 000 komórek solarnych wbudowanych w skrzydło. Baterie litowe o wadze 633 kg umożliwiają lot w nocy, co daje praktycznie nieograniczoną autonomię.

Wewnątrz samolotu znajduje się kokpit o pojemności 3.8m3, wyposażony we wszystko, co niezbędne do przetrwania tygodniowego lotu. Jednak pomimo zaawansowanej technologii, kabina nie ma możliwości utrzymania stałego ciśnienia ani ogrzewania, co dodatkowo zwiększa wyzwanie dla pilota.

Wejście Solar Impulse 2 w fazę testów oraz szkoleń powietrznych nad Szwajcarią zaplanowane jest na maj. Pierwszy oficjalny lot ma natomiast rozpocząć się w Zatoce Perskiej w marcu 2015 roku. Podróż dookoła świata obejmie przelot nad Morzem Arabskim, Indiami, Birmą, Chinami, Oceanem Spokojnym, Stanami Zjednoczonymi, Oceanem Atlantyckim i Europą Południową lub Północną Afryką.