Bez wątpienia, transport morski odgrywa kluczową rolę w dystrybucji towarów na całym globie. W tej kwestii, istotną rolę spełniają gigantyczne jednostki pływające, które pomimo swojej olbrzymiej masy bez problemu unoszą się na powierzchni wody. Szczególną grupę stanowią największe statki świata pod względem długości.
Pierwszym wartym wymienienia jest Pioneering Spirit, wcześniej znany jako Pieter Schelte. Zbudowany na zlecenie Allseas, globalnego lidera w dziedzinie montażu podmorskich systemów rurociągowych z siedzibą w szwajcarskim mieście Chatel Saint-Denis. Realizacją projektu zajęła się firma Daewoo z Korei Południowej, a umowa została podpisana w 2010 roku. Pieter Schelte plasuje się na piątym miejscu w rankingu najdłuższych statków na świecie, jego długość wynosi 382 metry a szerokość 124 metry. Został zaprojektowany głównie do montażu platform oraz układania rur podmorskich, a jego ładowność wynosi 564 763 ton.
Na czwartym miejscu znajduje się seria statków CMA CGM Explorer Class, składająca się z ośmiu jednostek. Każdy z nich otrzymał imię znanej postaci związanego z historią odkryć. Pierwszy z nich, Marco Polo, wypłynął na swoją dziewiczą podróż 7 listopada 2012 roku, kierując się ze stoczni w Korei Południowej do Ningbo w Chinach. W tej grupie znajdują się trzy statki o długości 365 metrów i pięć jednostek mierzących 396 metrów długości i 54 metry szerokości. Tonaż brutto każdego z nich wynosi 175 343 ton.
Maersk, duńska korporacja logistyczna, w 2011 roku zamówiła budowę dwudziestu statków klasy Triple E. Projekt realizowała firma Daewoo Shipbuilding z Korei Południowej za kwotę 3,8 miliarda dolarów. Długość każdej jednostki wynosi 400 metrów, a szerokość 59 metrów. Nazwa klasy Triple E odnosi się do efektywności ekonomicznej, energooszczędności oraz ekologiczności. Tonaż brutto każdej jednostki wynosi 165 000 ton.
CSCL Globe to największy statek kontenerowiec, zwodowany w 2014 roku. Jest to pierwsza z pięciu jednostek tej samej klasy, o takiej samej wadze i wielkości. Budowy podjęła się firma Hyundai Heavy Industries na zlecenie China Shipping Container Lines, wydane w 2013 roku. Statek ma długość 400 metrów i szerokość 59 metrów, a jego tonaż brutto wynosi 186 000 ton.
Nie sposób nie wspomnieć o Seawise Giant, znanym również jako Knock Nevis – najdłuższym statku jaki kiedykolwiek został zbudowany. Powstał w 1979 roku dzięki japońskiej firmie Sumitomo Heavy Industries jako tankowiec. Mimo uszkodzeń poniesionych podczas wojny irańsko-irackiej, szczególnie w Cieśninie Ormuz, statek został naprawiony i zmienił nazwę na Happy Giant. W 1991 roku nabył go Norweg Jorgen Jahre, który przemianował go na Jahre Viking. Po kolejnych 13 latach statek zmienił właściciela na First Olsen Tankers, przywracając jednocześnie pierwotną nazwę – Knock Nevis. Statek został wycofany z eksploatacji w 2009 roku.